Chill And Ride 10

Classic cherielliotskyway-520x350

Közzétéve February 18th, 2013 | maráj által

213

Egy kis BMX történelem – SKYWAY

A cikk ajánlásáért külön köszönet Fekete Mártonnak.

A BMX történelmében a cégek jöttek, mentek. Kevés, amelyik kiállta az idő próbáját és még ma is üzemel. Azok közül a cégek közül pedig, amelyek még ma is működnek, kevés van eredeti tulajdonban.
A Skyway Machine, másnéven a Skyway Recreation Products egyike ezeknek a ritka cégeknek. 1963-ban alapították és még a mai napig él, több sikerekben gazdag évtizedet maguk után hagyva. Öntött kerekeket gyártanak biciklikhez és különböző orvosi segédeszközökhöz, szórakozási és egyéb célokra.

A mai világban, ahol a legtöbb cég összepakolt és Ázsiába szervezte ki a gyártási folyamatokat, a Skyway megmaradt igazi “Made in USA” márkának, amit rá is nyomnak minden egyes dobozra, ami elhagyja a gyárat. Mielőtt beléptek a BMX piacra, előtte 11 éven át különböző gépeket árultak. Először hi-tech repülőgépipari alkatrészeket gyártottak, majd nyitottak a motocross felé. Ahogy egyre jobban belemélyedtek a motocross kiegészítők gyártásába, kitalálták, hogy megcsinálják az iparág első műanyagból öntött kerekét. Egy-két teszt után rájöttek, hogy a motoroknál túl nagy hőnek van kitéve a kerék, ezért nem működhet. Ekkor jött a következő ötletük: műanyag kerék BMX-hez.

1974-ben a Skyway belépett a BMX történelemkönyveibe azzal, hogy “újrafeltalálták” a kereket az új “Tuff Wheel 1″-gyel. Ez a kerék először csak feketében volt elérhető kontra fékes változatban. Az első pár évben a kerék iránti kereslet szépen növekedett. Aztán 1977-ben a Schwinn leszerződött a Skyway-jel, hogy gyártsanak nekik citromsárga Tuff 1-es kerekeket, hogy gyári alkatrészként adhassák a “Scrambler” fantázianévre hallagó BMX-ükhöz. A Schwinn volt az első cég (később a sok közül), akiknek külön gyártottak gyári alkatrészeket. Ezzel egyidőben meg is jelent a Tuff 1-es kerék piros, illetve kék változata is. Amikor kezdték érezni a BMX piacon elért sikereket, a Skyway úgy döntött, hogy valami mást is szeretne, így bemutatták a “Tuff Fork” villát. Nem sokkal később azonban rájöttek, hogy inkább csak a kerékgyártással szeretnének foglalkozni. Alig 6 hónapnyi gyártás után, felhagytak a Tuff villa gyártásával.

Néhány év alatt jelentős tapasztalatra tettek szert a BMX műfajban maguktól a bringásoktól és a mérnököktől, így a Skyway kitűzte célul, hogy fejleszti a kerekük tervrajzát. 1979-ben bemutatták a “The Tuff Wheel II”-t. A kerék könnyebb lett, a jobb anyaghasználatnak köszönhetően. Ebben a modellben mutatták be a “Kool Hub”-ot is, ami egy 5 küllős kerékszerkezet volt, ahol a perem segítségével hűtötték a felmelegedett agyat. Szintén csak kontrás változata volt elérhető fekete, piros, kék és sárga színekben.

A ’80-as évek elején a Skyway összedolgozott a Suntour-ral, a legelső racsnis stílusú Tuff Wheel agyukkal. Az eladások az egekbe szöktek és egyre több BMX-es használta a Skyway Tuff Wheel kerekét. Ahogy egyre nőtt a sport népszerűsége és a szponzorált bringások száma, akik Skyway mezekben bringáztak a helyi pályákon, a Skyway valami újat, valami különlegeset akart létrehozni. Egy kis közös munka után a DuPont-tal létrehozták a híres “Graphite Tuff” kereket. Ezt a kereket speciális aranyozott aggyal árulták.

1982-re a Skyway óriási sikereket ért el. Nagyszerű termékeik voltak és azokat profi bringások reklámozták a nevükkel országszerte. Rengeteg bicikli márka használta a Skyway Tuff kerekeket, sőt szinte minden kerékpárboltban volt néhány Tuff Wheel felakasztva a polcon. A Skyway minden nap gyártott BMX kerekekket, sőt egy idő után elkezdtek kerekesszékhez is gyártani.

Ez még nem volt elég! Itt volt az idő az újabb lépéshez. A Skyway bemutatta a “Tuff Pedal”-t, ami egy csapágynélküli műanyag pedál volt. Egyike volt a valaha gyártott legkönnyebb pedáloknak. Lekezdtek gyártani különböző színű fékbetéteket, amik mentek a kerekek színéhez. Volt még jópár Skyway logóval ellátott terméj a piacon, mint pl. verseny nadrágok, mezek, pólók, sapkák, bukók, stb.

A Skyway mérnökei elkezdtek dolgozni vázakon is, melyek egyszerre voltak funkcionálisak és szépek. Olyan csepp formájú csövek mellett döntöttek, amilyeneket még nem lehetett látni korábban. 1983-ban végre el is készült a váz, a “Skyways T/A”. A “T/A” a “Totally Aerodynamic”, azaz “Teljesen Aerodinamikus” rövidítése volt. Sokak szerint a mai napig nem gyárottak olyan szépen kidolgozott BMX vázat.

1986-ban megjelent a Freestyle BMX őrület. A Skyway megnövelte a Tuff Wheel gyártását és új színekben dobta azt piacra (zöld, rózsaszín, narancssárga, lila, szürke és babakék). Freestyle vázakat is elkezdtek gyártani. A “Street Beat” tulajdonképpen egy megszélesített hátuljú T/A volt, hogy tudjanak vele trükközni az emberek.

A következő 2 évben a Skyway ismét előre lépett és bemutatták az első komplett bringáikat. Volt néhány freestyle modeljük (street Beat, Street Styler, Street Scene). Így, hogy teljesen bicikli gyárrá váltak, volt néhány Skyway feliratú alkatrészük, stucnik, lánckerekek, és a saját rotorjukat is bemutatták, a “Spin-Master”-t. A Skyway Freestyle csapata ott volt minden BMX-es versenyen és BMX-es címlapon.

A rengeteg reklám és termék ellenére az 1980-as évek végére a BMX-es piac elpártolt a Skywaytől és más márkák felé vették az irányt. Sokan elkezdtek 48/36 küllős kerekeket venni, de sokaknak az sem tetszett, hogy a Skyway egy külön BMX márka lett; ők külön a kerekük miatt szerették a márkát. Úgy tűnt, hogy a Skyway teljesen eltűnik a BMX piacról. A legtöbb cég nem élt volna túl egy ekkora csapást. Ahelyett, hogy elhúztak volna, a Skyway jobban belevágott a kerekesszék-kerék gyártásba és sikerre lelt.

A Skyway gyár a mai napig ugyanazon a helyen áll, mint régen, Reddingben, Kaliforniában. Nem volt tulajdonosváltás, sőt még a legtöbb alkalmazott is ugyanaz maradt. Még mindig nagy mennyisében gyártanak műanyagból öntött kerekeket.

37 évvel az első Tuff Wheel feltalálása után a Skyway még mindig gyártja a kereket, ami híressé tette. A Vintage BMX és a retro feeling miatt a Skyway kerekek a reneszánszukat élik. 2005-ben a Skyway újra elkezdte gyártani a Tuff II-es kerekeiket az eredeti “old school” színekben. Ma pedig, 16 év után először, újra megtalálható az eredeti Skyway Tuff Wheel kerék komplett bringákon néhány bicikli boltban.

Tags: , , , ,



Cikk írója

avatar


Comments are closed.

Ugrás az oldal tetejére ↑
  • Hírek a Facebook-on!

  • Arhívum

  • Cimkefelhő